30 مقاله کلاسیک در فلسفه ذهن

به نام خدا

به زودی: کتابی جدید در فلسفه ذهن

سی مقاله کلاسیک و ارزشمند درباره فلسفه ذهن به انتخاب جناب اقای دکتر ذاکری، مدرس فلسفه ذهن و مترجم کتاب درآمدی بر فلسفه ذهن، ترجمه شده است و به زودی منتشر خواهد شد. این کتاب هم اکنون برای چاپ آماده سازی می شود و مراحل انتخاب، ترجمه و ویراستاری آن به پایان رسیده است. به محض دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه فروش و انتشار کتاب، به دوستان اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین ایشان هم اینک مشغول تالیف کتابی جدید با موضوع نظریات ابن سینا در فلسفه نفس هستند. دکتر ذاکری، ترم گذشته درس اختیاری فلسفه ذهن را برای دانشجویان رشته فلسفه دانشگاه تهران- پردیس قم تدریس کرده اند.

روش نگارش مقالات فلسفی

به نام خدا

شیوه نگارش مقالات فلسفی

THE WRITING CENTER

Academic Services • Phone: 962-7710

www.unc.edu/depts/wcweb/

Writing in Philosophy

What this handout is about...

This handout discusses several common types of philosophy assignments and various strategies and resources that will help you write your philosophy papers.

What is philosophy, and why do we study it?

Doing philosophy is a new experience for many college students. Writing papers and answering essay questions in your philosophy class will be easier if you understand some of the particular expectations in this field. Fortunately, your readings and your teacher’s lectures give you models you can follow to see how philosophers typically think and write.

So, what is philosophy? Most contemporary analytic philosophers would agree that philosophy is the practice of making and assessing arguments. An argument is a set of statements (called premises) that work together to support another statement (the conclusion). Sometimes an author does not explicitly state all of the premises that would be required to make his or her argument work. These premises that are not stated are called assumptions or suppressed premises.

Arguments can be about a variety of different subjects, from ethical issues to the nature of the mind to questions about what we can and cannot know. The arguments you study in your philosophy class may have been made by contemporary philosophers, or they may have been made by important past philosophers like Plato, Aristotle, Descartes, Locke, Hume, Mill, or Kant. We study the arguments of past philosophers not simply as historical curiosities, but because the points those philosophers have made and the strategies they have used may still be relevant to our thinking today.

Why do we study philosophy? Philosophers generally believe that the process of making and assessing arguments helps us get closer to understanding the truth. At the very least, this process helps make us aware of our reasons for believing what we believe, and enables us to have reasoned discussions of our beliefs with other people. Your philosophy teacher wants to help you learn to make strong arguments and to critically assess the arguments other people make. While philosophy is challenging, the skills you learn in your philosophy class will serve you well in many situations where you have to analyze a problem or present reasons for a decision, a belief, a plan, or an action.

________________________________________________________________________ © Copyright 2000, UNC-CH Writing Center | URL: http://www.unc.edu/depts/wcweb/ University of North Carolina at Chapel Hill | URL: http://www.unc.edu/ Site Email: writing_center@unc.edu | Last updated: 8 May 2002

 

ادامه نوشته

درباره فلسفه هنر بیشتر بدانیم

به نام خدا

درباره فلسفه هنر بیشتر بدانیم

این متن یک گزیده از دو جلسه دانشجویی درارتباط با آشنایی دانشجویان با فلسفه هنر است.

-         پيشرفت فلسفه هنر در مقايسه با علوم فيزيکي و طبيعي از زمان ارسطو تا کنون خيلي کم و ناچيز بوده است.

-         Art: در يوناني به معناي تخنه است که ريشه لغت تکنيک است و به معناي مسلط بودن به ابزار جهت رسيدن به هدف است. در نتيجه يک معناي آن تسلط آدمي بر فنون مثل هنر آشپزي، هنر جنگ و غيره.

-         تعريف اثر هنري: تحقق خيالها، تصورات، هيجانات در يک واقعيت مادي مثل يک فيلم، يک قطعه موزيک و يا يک کتاب.

-         امروزه فرهنگها و آدمهاي مختلف برداشتهاي مختلفي از هنر دارند و چيزهاي مختلفي را ممکن است هنر بدانند يا ندانند. در نتيجه نمي­توان به يک معناي قطعي و نهايي و ذات باورانه از هنر و اثر هنري رسيد.

-         فلسفه توانايي ساخت معاني تازه از مفاهيم تجريدي را دارد. هنر هم کاري شبيه به ان مي­کند يعني از امور کلي و غيرفردي اموري عام مي­سازد که جذابيت اسطوره­اي دارند.

-         اثر هنري انسان را به يک حالت نيمه آييني- نيمه ديني مي­رساند به طوري که انسان احساس مي­کند با يک پديده مقدس روبروست.

-         مطابق نظر ارسطو، اثر هنري نه جهان موجود بلکه جهاني که مي­بايست باشد را به تصوير مي­کشد.

-         اثر هنري زماني معنا پيدا مي­کند که در معرض ارتباطات اجتماعي قرار بگيرد، مثلاً اگر شما قطعه شعري بگوييد و هيچگاه ان را براي کسي نخوانيد اثر هنري نخواهد بود.

-         نتيجه و تاثير هنر پالايش و خلاص کردن روح است. هنر نوعي عظمت روحاني به انسان مي­دهد. با هنر توانايي پالايش روح خود و ديگران را پيدا مي­کنيم. هنر ما را به جهاني که از آن بي­خبريم مي­برد و به زندگي ما معنا مي­دهد.